Aanbevolen : Auto recycling - Opkoper mobilhome
All Categories
Featured
Volkswagen bijvoorbeeld zag zijn wereldwijde EV-verkoop in de eerste helft verdubbelen. In Europa was dat 68%. Het aandeel van elektrisch in Volkswagens totale autoverkopen is 7,4% versus 5,6% in de eerste helft van 2022. Voor heel 2023 streeft Volkswagen naar een aandeel van 8-10% elektrisch, tegen de achtergrond van een "meer uitdagende marktomgeving" waarbij "de druk verschuift van chiptekorten naar logistieke vertragingen.” Bij Mercedes-Benz verdubbelde het aandeel van elektrische voertuigen in de totale verkoop in het tweede kwartaal op jaarbasis van 6% naar 12%.
Die lagere verkoopprijzen hebben de winstmarges aangetast, zoals blijkt uit de resultaten van Tesla in de eerste helft van 2023; de marge daalde van 17% in de eerste helft van 2022 naar 10% in de eerste helft van 2023. Stellantis-CEO Carlos Tavares merkte op dat Tesla nu "de echte wereld van krappe prijsstelling en concurrentie op kosten".
Eén groot probleem belemmert de verdere versnelling van elektrisch: het tekort aan computerchips. Dat stamt uit 2020, toen de wereld tot stilstand kwam door covid en de markt een economische vertraging verwachtte. De chipproductie daalde dramatisch omdat er een terugval in de vraag werd verwacht, maar raakte al snel uit balans met de werkelijke, hoger dan verwachte vraag naar nieuwe auto's.
Morningstar's automotive-analist Richard Hilgert zegt dat de productieniveaus bij autofabrikanten momenteel nog altijd relatief laag zijn na 3 jaar van chips- en onderdelentekorten die langdurige negatieve effecten hebben: "Er is op dit moment niet genoeg capaciteit in de chipindustrie. Pas vanaf 2024 komt er wat bij en in 2025 zal de productiecapaciteit toenemen als de investeringen van de chipproducenten tot resultaat leiden.” De grote chipmakers als TSMC en Intel plannen investeringen voor nieuwe chipfabrieken in de VS en in Europa om hun aanwezigheid wereldwijd meer te verspreiden.
In 2024 komt er extra capaciteit en in 2025 verbetert de situatie verder.” Een andere moeilijkheid voor de ontwikkeling van de EV-markt is het verstorende effect van de verschillende stimuleringspakketten van nationale overheden met fiscale voordelen en aankoopsubsidies. Ze verschillen allemaal per land, maar één ding hebben ze gemeen: ze worden steeds verder afgeboiuwd.
000, dit jaar is dat gedaald naar €6. 750. In Nederland gaat de premie omlaag van €2. 950 dit jaar naar €2. 550 in 2024 en stopt daarna. Dat wil zeggen voor nieuwe auto's, want tot in 2026 komt er ¤1. 000 subsidie voor gebruikte auto's. Bovendien is de jaarlijkse subsidiepot in Nederlands voor de financiering van deze stimuleringsmaatregelen dit jaar nog niet voor de helft opgebruikt, terwijl die vorig jaar al in mei leeg was.
En dan is er nog de verlaging van fiscale voordelen, ook een factor die de besluitvorming van de consument kan beïnvloeden, zegt Jan Jaap Koops van marktonderzoeker RDC die data over de automotive industrie verzamelt: “In Nederland zijn elektrische auto's en hybrides nu (gedeeltelijk) vrijgesteld van wegenbelasting. In de komende jaren zal dat voordeel geleidelijk worden weggenomen, wat betekent dat eigenaren het volledige bedrag aan wegenbelasting moeten betalen voor een auto die veel zwaarder is dan een concurrerende brandstofauro.
Al met al kan dit leiden tot een minder interesse bij autokopers. Sterker nog, het feit dat het Nederlandse stimuleringsfonds nog niet leeg is, geeft dat juist al aan. Sommige fabrikanten krijgen tegenslagen te verwerken in de strijd om de EV-rijder. Ford stelde zijn voorspelling voor het bereiken van 600.
In 2022 leed Ford een verlies van $ 2, 1 miljard op zijn EV-activiteiten. Om marktaandeel te behouden, moest Ford Tesla volgen bij het verlagen van de retailprijzen, voegde CEO Farley eraan toe. Dan is er de praktische kwestie van tekortkomingen in de elektriciteitsnetten, zowel in Europa als in de VS.
Grote investeringen en een actieve rol van overheden bij het versoepelen van tijdrovende vergunningsprocedures zijn cruciaal om in de nabije toekomst voldoende elektriciteit beschikbaar te maken voor gebruikers. Maar zelfs met de geschetste ongunstige ontwikkelingen de beperkte productiecapaciteit bij de autobouwers is er geen ontkomen aan. Want los van al die problemen hebben de Europese en Amerikaanse regeringen doelen en tijdschema's gesteld voor de vermindering van de CO2-uitstoot die alleen haalbaar is als elektrisch rijden het nieuwe normaal wordt.
In de VS is er de Clean Air Act. “De autobedrijven zullen daar simpelweg aan moeten voldoen”, zegt Morningstar-analist Hilgert. Marktonderzoeker Koops zegt: “De politiek drijft ons naar de EV, niet de auto-industrie.” Hij wijst verder op de regels voor CO2-emissies die in hoge mate het gedrag van fabrikanten bepalen: “De boetes voor CO2-emissies buiten de limieten zijn zo hoog dat de fabrikanten elektrische auto's proberen te verkopen waar ze maar kunnen, met Noorwegen en Nederland voorop, om ruimte te maken als andere markten achterblijven.” De overstap van fossiele brandstof naar elektrisch gaat dus onverminderd door in een omgeving vol onzekerheden.
Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel of benzineauto. Een stekkerauto veroorzaakt tijdens het rijden geen CO2-uitstoot. Dit in tegenstelling tot auto’s met een verbrandingsmotor. Kijken we naar de hele levenscyclus van de elektrische auto – van productie en gebruik tot en met sloop – dan is er wel CO2-uitstoot.
Hoe groot het verschil is, hangt sterk af van de aanname over de CO2 uitstoot van de accuproductie en van de gereden afstand. Ook maakt het verschil op wat voor soort stroom de auto rijdt: groen of grijs. Elektriciteit is per kilometer goedkoper dan benzine, maar hoeveel goedkoper hangt sterk af waar u uw auto oplaadt.
Het loont dus om laadpassen van verschillende aanbieders te vergelijken. Thuis kunt u uw eigen energie opwekken met zonnepanelen, deze opgewekte energie kunt u ook gebruiken om uw auto op te laden. Nog geen zonnepanelen? Sinds kort kunt u zonnepanelen vergelijken en kopen via Zonnepanelen Zonder Gedoe. Snelladen is niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode.
Dat kan een laadpaal of elektrische auto zijn. Een slimme laadpaal kan bijvoorbeeld starten met laden op een vooraf aangegeven tijdstip, of als uw zonnepanelen stroom leveren. Er zijn ook slimme laadapps die het laden sturen. Voorbeelden zijn Jedlix en Stekker. Lees meer op Milieu, Centraal over verschillende vormen van slim laden.
Het biedt de mogelijkheid om de door uw panelen opgewekte stroom direct te benutten. Dat is duurzaam en voordelig. Uw auto wordt met groene stroom opgeladen. Sinds 1 juli 2021 s het wettelijk geregeld dat exploitanten van laadpalen informatie over tarieven moeten vrijgeven. Op de laadpaal moet direct duidelijk zijn wat het tarief is.
U weet dan van tevoren wat het laadtarief is. Ook weet u vooraf of dat laadpunt vrij is en hoe snel er geladen kan worden. Om aan een openbare laadpaal te laden, heeft u een pasje nodig waarmee u zich aan- en afmeldt bij de laadpaal. Het pasje is gekoppeld aan uw betaalrekening of creditcard.
Latest Posts
Verkoop Snel Uw Auto Of Bedrijfswagen Aan De Opkoper ...
Auto-verkopen - Autohuislimburg In Sittard
Auto Opkoper Export